צול: מה זה וכמה זה צול 1

צול היא המילה הגרמנית ליחידת המידה שאנו מכירים בשם "אינץ'". צול, או אינץ' אחד שווה ל- 2.54 סנטימטרים. למרות שרוב המדינות בעולם משתמשות בסנטימטרים כיחידות מידה עיקריות, עדיין נהוג השימוש באינץ', או צול במדינות מסוימות, ביניהן ארצות הברית, בריטניה ועוד.

גם בישראל, משתמשים עדיין בצול, או באינץ' – כאשר מודדים מסכים (מסך טלוויזיה 43 אינץ' לדוגמה) וכן לצורך מדידת קוטר – של קנה כלי ירי למשל, או של צינור.

השימוש המוכר ביותר במונח צול מגיע באמת מתחום הצינורות, שכן לא נהוג להשתמש באף יחידת מידה אחרת בתחום זה ולכן חשוב להכיר את משמעות המידה המצוינת, כדי להתאים לצינור את כלי העבודה המתאימים, המחברים המתאימים וכן הלאה.

 

דברים שכדאי לדעת בעת שימוש בצול כיחידת מידה לצנרת ובכלל

צול, כאמור, מציין את קוטר הצינור, אך חשוב להבחין בין קוטר פנימי וקוטר חיצוני, מפני שהחומר שממנו עשוי הצינור תופס גם הוא נפח, בהתאם לעובי שלו.

כך ייתכן, שצינור יהיה בעל קוטר של 16 צול מבפנים וקוטר של 17 צול מבחוץ.

עובדה זו מחייבת התייחסות שונה לחיבור הצינור באמצעות מחבר חיצוני, או פנימי למשל.

 

קוטר צינורות שונה לשימושים שונים

אם למשל החלטתם להחליף צנרת בבית, תצטרכו לבחור קוטר צינור לפי מספר פרמטרים:

  • מספר נקודות המים במבנה – ככל שיש יותר נקודות מים במבנה, כך צפוי לחץ המים להיות גדול יותר ולכן יש לבחור צינור בעל צול גבוה יותר, שיצליח להכיל את כמויות המים הדרושות מבלי להתפוצץ, או לספק לחץ מים חלש ובלתי מספק.
  • למערכת השקיה יש פרמטרים משלה בעת בחירת קוטר הצינור והסוג שלו. יש להתייחס לסוג הגידולים – ירקות למשל, יזדקקו לכמות גדולה יותר של מים מאשר רוב גידולי הנוי, מיקום הגינה – האם הצמחים שאתם מעוניינים להשקות נמצאים בעציצים ואדניות, מיכלי גידול, או באדמה? ככל ששטח הגידול גדול יותר, כך עדיף להשתמש בצינורות עם קוטר גדול יותר, שיהיו גם אפקטיביים להשקיה וגם עמידים יותר מן הצינורות הדקיקים, שבדרך כלל משתמשים בהם להשקיית עציצים ואדניות.
  • ראש מערכת, או מרכזיה – בכל מערכת מים, או השקיה, יש מערכת ראשית, ממנה יוצאים המים אל הצינורות. במערכת השקיה, זה נקרא ראש מערכת והוא מורכב ממסנן, שתפקידו לסנן את הלכלוכים הקיימים במים לפני שהם מגיעים לצינורות, כדי למנוע סתימות בצנרת, וסת, שתפקידו לווסת את עוצמת זרם המים ולהבטיח שהצינורות לא ייפגעו מזרם חזק מדי, או ישקו בחוסר יעילות בגלל זרם חלש מדי. לעומת זאת, מרכזיית מים, מאפשרת לנווט את צינורות המים במבנה לנקודות המים הרצויות, לשלוט ולכוון את עוצמת הזרם ואת טמפרטורת המים המגיעה לכל נקודה לפי הצורך.

 

איך בוחרים את קוטר הצינור בצנרת תעשייתית

בניגוד לצנרת ביתי, או צנרת השקיה, המובילה מים, צנרת תעשייתית יכולה להוביל גזים, דלק, נפט, קיטור, אוויר ועוד. צנרת תעשייתית יכולה לשמש גם צורך שינוע תערובות של גז עם מוצק, נוזל וגז, או נוזל ומוצק.

לצורך הפעלה יעילה, בטיחותית ואיכותית של צנרת כזאת, יש צורך בתכנון מקיף לפני תחילת העבודה.

מהנדס צינורות הוא איש המקצוע שתפקידו לתכנן את מבנה הצנרת ואת אופן התפעול שלה, כדי שהיא תעמוד בכל התנאים הדרושים: תוואי ומיקום, החומר ממנו עשויים הצינורות, תפקוד בתנאי לחץ שונים ועוד.

הצמיחה בתחומי התעשייה השונים הביאה לייצור של צינורות עמידים וחזקים במיוחד ושל מערכות מורכבות של צנרת, מסוגלות לעמוד בלחצים בלתי רגילים, טמפרטורות גבוהות, או נמוכות במיוחד, חומרים ברמות חומציות שונות ועוד.

 

מידות שונות של סוגי צנרת

סוגי צנרת שונים מתאימים לשימושים שונים. קוטר שמינית צול, שהוא 3 מילימטרים או קוטר של עשרות צול, המשמש בעיקר לשינוע כמויות עצומות של מים, כמו במוביל הארצי למשל, או להובלה של חומרי תעשייה שונים, הזקוקים למעברים רחבים ופתוחים כדי לנוע ביעילות.

מערכות ביוב, לדוגמה, פועלות בעזרת כוח הכבידה בלבד וכמעט אינן זקוקות לאנרגיה כדי לפעול ביעילות. מתוך הבמתי והמבנים, יוצאים צינורות סטנדרטים, בעלי קוטר צר יחסית, המתחברים בהמשך לצינורות הניקוז והביוב של הרשות המקומית.

צנר ביוב עירונית מורכבת בדרך כלל מצינורות בקוטר של 2 צול – עבור ניקוז המים היוצאים משימוש בכיורים ומקלחות, צינורות בקוטר 4 צול עבור ניקוז המים המגיעים משימוש באסלות.

צינורות הביוב של בניין, המחברים את הדירות אל מערכת הביוב העירונית, יהיו בדרך כלל בקוטר של 8 צול.

 

כיצד מתכננים את השימוש במערכות הצנרת השונות

לצורך הנחת תשתיות מים למבנים, דרושים אנשי מקצוע בעלי ידע, כלים וניסיון, כדי לחשב את התוואי הנכון עבור הנחת צנרת, את קוטר הצינורות הדרוש בכל אחד מחלקי המבנה (צינור בעל קוטר רחב יכול להתאים למשל להובלת מים אל הבניין. צינור בעל קוטר צר יותר, עשוי להתאים להובלת מים מהבניין אל כל אחת מהדירות. צינור בעל קוטר צר אף יותר יעביר את המים בתוך הדירה אל כל אחת מנקודות המים הנחוצות וכן הלאה).

 

לסיכום

צינורות שונים משמשים לצרכים שונים וחשוב לבחור את הצינור המתאים לפי הקוטר שלו (הנמדד בדרך כלל ביחידות צול), אך גם לפי החומר ממנו הוא עשוי, מידת הלחץ בה הוא מיועד לעמוד, מידת הגמישות המתאימה לתוואי השטח ועוד. כמובן שגם הנחת מערכת צינורות צריכה להתבצע על ידי אנשי מקצוע מיומנים בלבד.

נווטו במאמר לפי נושאים