עבודה עם מסור דיסק

מסור דיסק הוא מכשיר החותך משטחים קשים בצורה מהירה ואיכותית. עם זאת, חייבים לנהוג לפי כללי הבטיחות ולדעת לעבוד איתו. המאמר יפרט כיצד לעבוד עם מסור דיסק וכיצד הוא פועל.

 

מה השימושים של מסור דיסק

עובדי תעשייה כמו קבלני שיפוץ, נגרים, אנשי אלומיניום ועוד, עושים שימוש במסור דיסק על מנת לקבל גימורים איכותיים בחיתוך, המעניקים למוצרים קווים נקיים. ישנם כמה סוגים של מסורי דיסק המשמשים לחיתוך משטחים. למשל, מסור דיסק יהלום משמש לחיתוך אבן, בטון, שיש ואלומיניום. מסור גרונג נפוץ יותר ומשמש בעלי מקצוע לחיתוכים בזוויות באופן מדויק ובו נעזרים בעיקר נגרים. כאשר מדובר על מכשירים עוצמתיים, יש לנקוט בכל אמצעי הבטיחות הדרושים בזמן שעושים בהם שימוש.

 

כיצד פועל מסור דיסק?

פעולת החיתוך עם דיסק היא פעולה שנעשית על ציר מסתובב במהירות רבה. למסור יש מנוע חשמלי, הגורם לו להסתובב בדרגות מהירות שונות בהתאם לחומר אותו חותכים. החיכוך של הדיסק עם המשטח יוצר חום, ולכן פעולה זו יעילה כשהמטרה היא חיתוך של עץ או פלסטיק. בחומרים כמו בטון ואלומיניום, הדיסק חייב להיות חזק מאוד, ולכן מצפים אותו באבקת יהלום, שהיא חומר חזק שלא נשבר בחיתוך משטחים קשים. מסור זה עושה גם פעולות נוספות כמו: שיוף, השחזה וניקוי משטחים.

 

כיצד תעבדו באופן בטיחותי?

מסורי דיסק ובפרט מסור דיסק יהלום, מייצרים חום גבוה והם בעלי שיניים חדות ומסוכנות. הבטיחות חייבת להיות קודם כל קשורה לעבודה עם מסור תקין ואיכותי. המסור צריך להיות שלם עם מגעי חשמל תקינים וללא שברים. מסביב למסור יש מגן מתכת בטיחותי שאין להסירו על מנת לא להיחתך או להיכוות. יש להקפיד על מיגון נכון: משקפי מגן, כפפות מגן ולבוש ארוך. גיצים עפים מהמסור בזמן העבודה, ולכן כל אברי הגוף צריכים להיות מוגנים ובפרט העיניים והידיים. כאשר עוסקים בחיתוך בטון, יש להגן גם על אברי הנשימה באמצעות מגן אבק, מכיוון שנוצר אבק רב היכול לגרום לנזק במערכת הנשימה. בחיתוך משטחים שונים משתמשים גם במגיני אוזניים בשל רעש החיתוך וההשחזה.

 

מה אסור לעשות עם מסור דיסק?

אסור להשתמש בדיסק שאינו מתוחזק או שאינו נבדק. אין ללחוץ עליו בכוח כדי להכניסו לציר ואין להרכיב דיסק על ציר שקטן ממנו. אסור לעבור את המהירות המתאימה לחיתוך המשטח שבו מתעסקים, ולא להשתמש בו לפעולה אחרת אם אינו מתאים לה. למשל, ישנם סוגי דיסק המתאימים לחיתוך בלבד ולא להשחזה. בזמן העבודה אסור לבצע פעולות עם המסור מול אדם אחר, במיוחד אם אינו מוגן. אין להוריד בשום פנים ואופן את אמצעי המיגון או לעבוד בלעדיהם. אין לעבד חומרים שאינם מתאימים לסוג הדיסק ואין להשחיז חומרים מצדי הדיסק. האחיזה של המסור צריכה להיות יציבה וחזקה, וכך יימנעו אסונות רבים.

מסור דיסק

נווטו במאמר לפי נושאים