לימודי מקצוע או לימודי תואר – איך תדעו מה לבחור

אם אתם מבולבלים לגבי ההבדלים בין לימודי תואר ללימודים לתעודה מקצועית, הגעתם למקום הנכון.

ישנם פרמטרים רבים אשר נבדלים בין שני המסלולים.

חשוב לקחת את הבדלים אלה בחשבון לפני שאתם בוחרים את המסלול שלכם.

אז במקום להתבסס על שמועות ודיעות קדומות, הכנו לכם רשימה של פרמטרים אותם יש לקחת בחשבון כשאתם בוחרים את מסלול ההכשרה שלכם.

 

שיקול 1: אופי הלימודים

לימודים במוסד אקדמי שונים באופיים מלימודי מקצוע. ההבדל הוא שהלימודים באקדמיה מתמקדים יותר בפאן התיאורטי של הנושאים הנלמדים, וישנו יותר דגש על מתן כלים למחקר אקדמי. אמנם ישנו דגש על הפאן המקצועי של המקצוע, אך ישנה השקעה רבה במתן כלים שיאפשרו עשיית תארים מתקדמים בהמשך. לעומת זאת, לימודי תעודה הם ממוקדים יותר למטרות אחרות. למשל, הכנה לקראת מבחן לקבלת רישיון תעסוקתי מסוים, או הכשרה לתעסוקה בתפקיד ספציפי.

 

שיקול 2: משך תקופת הלימודים

לימודים לתואר אקדמי הם בדרך כלל ארוכים יותר מלימודי תעודה. זהו שיקול שיש לקחת בחשבון, כיוון שלימודים כרוכים  בהוצאה כספים לא קטנה, והם מפחיתים את נפח שעות העבודה שתוכלו לעבוד בו. יש כאלה שיוכלו להרשות לעצמם לימודי תואר ראשון שאורכם 3-4 שנים, ואילו אחרים יעדיפו להיכנס אל שוק העבודה מוקדם יותר.

שימו לב שישנם מקצועות אשר מחייבים תואר שני על מנת לעסוק בהם, כגון ייעוץ תזונתי ופסיכולוגיה קלינית. מקצועות אלה מחייבים משך לימודים ארוך יותר וכניסה מאוחרת יותר לשוק העבודה.

 

שיקול 3: לימודים מקבילים בשני סוגי המסלולים

שימו לב כי ישנם מקצועות שמתאפשרים רק במסלול מסוג אחד ולא במסלול האחר. למשל, ניתן להיות רופאה רק לאחר השלמת התארים האקדמיים הנדרשים. כמו כן, ניתן להיות טכנאי רק במסלול של לימודי תעודה. עם זאת, אם ישנו תחום רחב שמעניין אתכם, יתכן כי תוכלו למצוא מקצועות מאותו התחום בשני המסלולים. למשל, אם אתם מתעניינים בהנדסה, תוכלו לבחור או במסלול ללימודי תעודת הנדסאים, או בלימודים אקדמיים בהנדסה.

 

שיקול 4: תנאי הקבלה

יש לקחת בחשבון את תנאי הקבלה לכל מסלול. כך, בלימודים לתואר אקדמי תנאי הקבלה בדרך כלל מחמירים יותר מאשר בלימודי תעודה. עם זאת, תמיד ניתן לשפר את הנתונים האישיים על מנת להתקבל לתחום המבוקש. בלימודי תואר נדרש בדרך כלל ממוצע ציוני בגרות גבוהה ולעתים גם ציון מינימום של בחינה פסיכומטרית. פעמים רבות ניתן להחליף את אלה בלימודי מכינה קדם אקדמית.

לעומת זאת, תנאי הקבלה ללימודי תעודה הם מאוד מגוונים. חלקם ידרשו תעודת בגרות מלאה וחלקם לא. ישנם אף קורסים המיועדים רק לבעלי תואר בתחומם כהכשרת המשך.

 

לסיכום

כאשר אתם בוחרים את מסלול הלימודים שלכם, חשוב לשאול את עצמיכם בכנות מהו אופי ומשך הלימודים בהם אתם מעוניינים. אנו מקווים שהשיקולים שהבאנו בפניכם יעזרו לכם למצוא את דרככם המקצועית.

כובע

 

נווטו במאמר לפי נושאים