מה עושים כשהשכנים בונים בצורה בלתי חוקית?

בחיינו ישנם הרבה אנשים שאנחנו בוחרים שיהיו לצידנו, כמו בני או בנות זוג, חברים ומשפחה. אך יש גם אנשים שאנחנו נאלצים להתמודד עם נוכחותם המתמדת, בין אם אנו רוצים בכך או לא, כמו שכנים. לא ניתן לבחור אותם אבל כן צריך למצוא דרכים להתמודד איתם מבלי שזה יתפתח לסכסוך. אז מה עושים כשהשכנים בונים בצורה בלתי חוקית?

 

מה זה בכלל אומר בנייה לא חוקית?

במדינת ישראל ישנם גופים המפקחים על אישורי התכנון והבנייה. כל בנייה, בין אם מדובר בבית פרטי, בניין מגורים או רק תוספת של פרגולה לדירה, צריכה לקבל אישור מהגורמים המוסמכים לכך. אישורים אלה הינם הכרחיים, מכיוון שתפקידם הוא לוודא שהבנייה נעשית בצורה בטיחותית, הן לדיירי המבנה והן לשכנים באזור, ובהתאם לנהלים הקיימים. אבל מה עושים במידה ואנו מבחינים בבנייה לא חוקית באזור מגורינו? הפתרון הוא הגשת תלונה על עבירת תכנון ובניה.

עבירת תכנון ובנייה

מי יכול להגיש תלונה על עבירת בנייה?

תלונה על עבירת תכנון ובניה כל אחד יכול להגיש. הבעיה היא שאחרי הגשת התלונה, התובע המקומי רשאי לקבוע שאינו מעוניין לחקור את התלונה. במידה והתובע מחליט שאינו מעוניין להמשיך ולחקור את התלונה שהוגשה, הוא מחויב להודיע למגיש התלונה וליידע אותו על החלטתו. בשלב זה רשאי מגיש התלונה להגיש ערעור תוך 30 יום למחלקה הרלוונטית. על כך ניתן למצוא עוד פרטים באתר מקצועי כמו https://www.costagidi.co.il.

 

איך מגישים את התלונה?

את התלונה על עבירת של בנייה לא חוקית צריך להפנות אל הרשות המקומית בה מתבצעת ההפרה המדוברת. כאשר מגישים את התלונה אל הרשות המקומית, מומלץ להרבות בכמה שיותר פרטים על מנת להקל ולסייע לתובע המקומי בעבודתו.

הוספת תמונות ופרטים עשויה לגרום לו להחליט שיש לגיטימציה בתלונה ולהמשיך לחקור אותה, בעוד תלונה קצרה ולא מפורטת עלולה להיראות לא רצינית ולגרום לתובע לדחות את התלונה. המידע שמומלץ להוסיף הוא תיאור מעמיק של העבירה, תמונות מזוויות שונות ופרטי התקשרות של מגיש התלונה.

להגיש את התלונה

האם הגשת תלונה על עבירת תכנון ובניה צריכה להיות הצעד הראשון?

התשובה היא כמובן שלא. הליך משפטי מכל סוג שהוא דורש השקעת זמן ומשאבים שונים ולכן תמיד מומלץ לבדוק חלופות אחרות קודם. במקרה של בנייה לא חוקית, שווה לבדוק האם שיח מול השכנים שמבצעים את העבירה יכול לעזור. אולי הם לא מודעים לתקנות הבנייה הנדרשות והעבירות לא נעשו מתוך כוונה רעה. כמובן שבמרבית המקרים זה לא יפתור את הבעיה, אך שווה לנסות בשביל המקרים בהם זה יעבוד ויחסוך לכם המון זמן יקר וכסף.

 

סיכום

במידה ואתם נתקלים בעבירת בניה באזור מגוריכם שמהווה סכנה בטיחותית או פגיעה באיכות החיים של התושבים ומעוניינים להגיש תלונה, מומלץ להגיש אותה עם כמה שיותר פרטים ותמונות, על מנת להעלות את הסיכויים שתתקבל.

עבירת תכנון ובנייה

נווטו במאמר לפי נושאים