איך מתפעלים קמין?

אחד הפינוקים הכי גדולים למי שגר באזור שבו קר בחורף הוא קמין.  קמין הוא תנור שבו שורפים עץ להסקה כדי לייצר חום, כאשר העשן והגזים יוצאים בעזרת ארובה. כדי לשלוט בעוצמת האש והחום ניתן לפתוח ולסגור וסתי אוויר וצמצם ארובה, ולשנות את כמות העץ שיש בקמין. תפעול קמין נראה כמו משימה פשוטה מאוד ממבט ראשון: פשוט לשים עץ ולהדליק, אבל חשוב שתדעו שמדובר על הליך מעט יותר מורכב שדורש תשומת לב.

 

אז איך מתפעלים קמין?

למרות שבסרטים נראה שלהדליק אש בטבע זה עניין של כמה שניות, כל מי שניסה לעשות את זה בפועל יודע שמדובר על משימה קצת יותר מורכבת. לכן התייעצנו עם המומחים של אורטל קמינים, והכנו כאן בשבילכם מדריך מפורט וברור כיצד לתפעל קמין עץ.

כדי שתצליחו להדליק אש בניסיון הראשון כדאי להכין כמה לוגים בגודל בינוני וגדול, כמה חתיכות קטנות יותר של עצים מבוקעים או משטחים מפורקים, 10 חלקי מקלות דקים, עיתון או נייר עם שמן, וכמובן גפרורים. בשלב הראשון יש לוודא שפתח הארובה ופתחי האוויר פתוחים, ולסדר את הלוגים הגדולים ועליהם הלוגים הבינוניים.

בשלב השני יש לשים על הערימה את העצים המבוקעים וליצור שכבה בגובה של כ- 4 סנטימטרים, ועליהם שכבת מקלות דקים, כאשר יש רווח של כסנטימטר בין המקלות. בשלב השלישי יש להכניס לרווחים שבין המקלות את הנייר או העיתון. כל מה שנותר לכם לעשות בשלב הרביעי הוא להדליק את הערימה ולסגור את דלת הקמין.

 

כללים חשובים

מלבד שיטת ההדלקה המנצחת, אספנו בשבילכם כמה כללים נוספים שחשוב מאוד להקפיד עליהם כדי לשמור על הקמין ועליכם:

  1. אין להשתמש בפתיחת מגירת האפר כדי לסייע בהדלקה בשום פנים ואופן! כאשר מגירת האפר פתוחה זמן ארוך יכול להיווצר נזק כבד לקמין מכיוון שהתוצאה של פתיחת המגרה היא כניסת אוויר מלמטה, מה שהופך את הקמין ל'ברנר' עצום.
  2. אם רכשתם קמין שצבוע בצבע מט, הצבע יישרף בשימוש הראשון. מסיבה זו כדאי להדליק בפעם הראשונה אש חזקה ולאוורר היטב את הבית, כך ששריפת הצבע תסתיים בהדלקה אחת.
  3. אסור להשתמש בעץ רטוב בקמין בשום פנים ואופן. שריפה של עץ רטוב בקמין תייצר עשן סמיך, מחניק, ומסריח מאוד. שימוש בעץ רטוב גוררם לריח בלתי נסבל. ההגדרה לעץ רטוב היא עץ שאחוז הלחות במרכזו גבוה מ- 20%. כמובן שחשוב להקפיד למדוד את הלחות במרכז העץ ולא בשוליים החיצוניים שלו.
  4. יש צורך לנקות את הארובה לפחות פעם בשנה. ארובה סתומה יכולה להביא לכניסת עשן לבית כאשר פותחים את הקמין. ארובה נקיה מתחממת מהר יותר וטוב יותר מארובה מלוכלכת.

 

לסיכום

אין ספק שקמין עץ הוא פינוק אמיתי, אך יש להקפיד על שימוש נכון ומבוקר בו כדי לא לפגוע בעצמכם ובסביבה.

אָח

נווטו במאמר לפי נושאים