להציל את חברת הבנייה בתקופת המשבר של 2020

ענף הבניין נתפס עד לאחרונה כענף שנפגע פחות ביחס לענפים אחרים ממשבר הקורונה. אמנם לא מדובר בהתרסקות כמו בענפי הבידור והתיירות, אך השנה הקשה בתחום הבנייה גרמה לגירעון שנתי של 20 אלף דירות שעלול להחמיר בהמשך. אז איך המדינה תציל את חברת הבנייה? על כך בכתבה הבאה.

 

ענף הבניין – מורה נבוכים

ראשית, חשוב להכיר מספר עובדות חשובות לגבי ענף הבניין, אשר משפיעות באופן ישיר על תפקודו ושרידותו. ענף הבניין נחשב עד לא מזמן לאחד מהאפיקים היציבים ביותר בתעשייה הישראלית. הביקוש המתמיד לדירות והקושי בהפשרת קרקעות לבנייה, יצרו מצב בו מחירי הדיור תמיד בעלייה. הדבר אמנם פוגע בצעירים רבים המעוניינים לרכוש דירה, אך מבחינת המשק מדובר במצב מצוין שכן הצמיחה ודאית. על כן, מעל טריליון שקלים הושקעו בענף הנדל״ן על ידי גורמים שונים כמו מוסדות פנסיונים, ביטוחים, קרנות השתלמות וקופות גמל. אם כן, פגיעה בענף הבניין עלולה להוביל לקריסה של גופים כלכליים רבים. אז כדי שלא נצטרף לפנות אל  עורך דין חדלות פירעון, הנה מספר דברים שניתן לשנות על מנת להציל את ענף הבנייה במשבר הנוכחי.

 

הרנסנס של הפועל העברי

לאורך המשבר, ענף הבנייה הורשה לעבוד כמעט ללא הפרעה, מתוך הבנה שמדובר בתחום חיוני שעצירה שלו תוביל לפגיעה ברבים. עם זאת, האישורים להמשך הבנייה לא הספיקו, והחרדות והחששות שיצרה הקורונה גרמו ליותר ממחצית מהעובדים הפלסטינים (המהווים נתח גדול מעובדי הבניין בארץ) להימנע מלהגיע לעבודה. המחסור בידיים עובדות הוביל כמובן לעיכובים בבנייה, וכרגע התחזיות עומדות על גירעון של 20 אלף דירות ביחס לתחזיות המקוריות לשנת 2020. עוד לפני המשבר, ענף הבניין התריע על כך שחסרים לו עובדים רבים, ועתה המצב רק החריף. הענף עדיין דורש הגדלה של הקצאות העובדים הזרים מחו״ל, אך הירתמות ופנייה של מובטלים שאיבדו את עבודתם עקב הקורונה, יכולות לסייע מאוד להשתקמות הענף. מדובר בענף בו המשכורות גבוהות מהממוצע, ויש בו אפשרויות קידום רבות.

 

שחרור חסמים במכירה

עוד אלמנט של ענף הבנייה שנפגע מהמשבר הוא קצב מכירת הדירות. אם בעבר הדירות אכן נחטפו, היום אנשים ממעטים להיכנס להשקעות גדולות עקב חוסר הוודאות העתידי. אחת הדרכים שמציעים בענף להקלה על רכישת הדירות, היא ביטול או הפחתה של מס הרכישה עבור דירה שנייה. עוד אפשרות שמציעים בענף היא שמירה על ריבית נמוכה למשכנתאות והוזלת המשכנתאות על ידי מקורות זולים לבנקים.

 

תמיכה באשראי הענף

כמו בענפים אחרים, גם בענף הבנייה מאמינים שהשוק לא יישאר קפוא לנצח, ובהמשך שגרת החיים תחזור למסלולה ואנשים ישובו לקנות דירות. עם זאת, על מנת לעבור את התקופה הנוכחית, הקלות בתחום האשראי של הענף יכולות לספק חמצן לחברות הבנייה. אחת ההצעות שנמצאות על הפרק היא רכישה של אג״ח של חברות בנייה ותשתית על ידי בנק ישראל. מדובר בצעד שנעשה כבר במדינות אחרות בעולם כמו ארצות הברית וגרמניה, ויכול למנוע קריסה של חברות בנייה.

בנייה

נווטו במאמר לפי נושאים