הזהרו מרשלנות בבנייה

בעת בניית מבנה יש מספר ניגודי עניינים מובהקים בין מי שמזמין את הבנייה לבין מי שבונה אותו בפועל, בעוד שהבעלים של המבנה מעוניין לקבל לידיו את המבנה הטוב ביותר בסכום הנמוך ביותר הקבלן שמבצע את הבנייה מעוניין לחסוך בעלויות ולהגדיל את רווחיו. לכן אם אתם מתכננים להתחיל בפרוייקט כלשהו הזהרו מרשלנות בבנייה.

מה סוגי רשלנויות הבנייה הנפוצות בישראל?

התלונות הנפוצות ביותר שעולות בקרב דיירים ובעלי מבנים בישראל עוסקות במפגעים בטיחותיים, מפגעי נוחיות ובמפגעים שפוגעים בערך הנכס, ננסה לסקור אותם:

מפגעי בטיחות – רטיבות שנוצרת בקירות המבנה עלולה לגרום לקצרים ואף לשריפה זו אחת מהרשלנויות הנפוצות ביותר בישראל, בעיות נוספות שעולות קשורות ליציבות היסודות ולבעיות חשמל שמתגלות לאחר הכניסה לבניין.

מפגעי נוחות – מפגעי רעש או זיהום, למשל קבלן שמתעצל להתקין זגוגיות כפולות על אף שהדבר נדרש או נקבע בחוזה הרכישה, בעיות בחימום או קירור הבית שנובעות מתקלות מיזוג או מהתקנת בידוד באיכות נמוכה וגם רשלנות באיכות הבנייה שמביאה לפגיעה במראה שיכולה לבוא לידי ביטוי קירות סדוקים, צבע מתקלף ועוד.

פגיעה בערך הדירה – דיירים רבים נאלצים להתמודד עם תמורה ששונה ממה שהוסכם עליו בחוזה למשל דירה בשטח קטן מהשטח שסוכם, תקרות בגובה נמוך ועוד.

איך להימנע מרשלנויות בבנייה

כדי להימנע מהפגיעות שעלולות להיגרם עקב בנייה רשלנית ניתן לבצע מספר פעולות, הראשונה היא פנייה לקבלן מקצועי בעל נסיון והמלצות, ככל שלקבלן יש מוניטין טוב יותר הסיכוי שהוא יחפף ויפגע בשם שלו קטן. לעיתים הקבלנים הטובים גובים סכומים גבוהים יותר מקבלנים פחות מוכרים, ההפרשים בינהם עלולים להתקזז אם תגלו שהקבלן הזול אחראי לליקויי בנייה במבנה שלכם. (כך תתמודדו עם הקבלן ווינט).

פקחו על העבודה, כנסו לנכס בעת הבנייה ונסו לאתר בעיות, ישנן בעיות שניתן לאתר יחסית בקלות כמו בעיית גובה התקרות ויש בעיות שניתן לקלוט רק בעין מקצועית, תוכלו להשתמש בשירותיו של מפקח בנייה שיסייע לכם באיתור הבעיות האלה ובהקטנת הנזקים הצפויים.

מה לעשות במידה ונפגעתם?

אם אתם מגלים בעיות בבנייה תוכלו לנקוט במספר צעדים, הראשוני הוא כמובן פנייה לקבלן בדרישה שיטפל בליקויים שמצאתם, יש לוח זמנים מוגדר לאחריות של הקבלן בנוגע לבעיות בנייה שמתגלות לאורך השנים, ברוב המקרים הקבלן אחראי במשך שנה לכלל הליקויים שעלולים להתגלות ובליקויי בנייה מהותיים ויסודיים האחריות שלו מתארכת בחלק מהמקרים עד לשבע שנים.

לייעוץ משפטי – https://www.gordonsilver.com

במידה והקבלן מסרב לטפל בבעיות שמתגלות או לעמוד בהתחייביותיו תצטרכו לשכור משרד עורכי דין שיתבע אותו וידרוש בשמכם פיצויי על הנזקים שנגרמו לכם. לפני שתבחרו משרד שייצג אתכם חשוב שתבדקו את הנסיון שלו ואת תחום ההתמחות שלו כך שיתאים במדויק לבעיה מולה אתם ניצבים, דעו שבנוסף לפיצויים המגיעים לכם בדין הקשורים ישירות לליקויי הבניה תוכלו לדרוש פיצויים עודפים בגלל עוגמת הנפש שנגרמה לכם.

הלוואת גישור לטובת השיפוץ: האם כדאי ובאילו תנאים היא מומלצת.

נווטו במאמר לפי נושאים