איך מכינים בטון

בין אם מדובר על בניה חדשה, שיפוץ מבנה קיים, או חדר, תיקון קיר, או אפילו יצירה – כדי להכין יציקת בטון טובה, צריך להכיר את היחסים הנכונים בין מלט, חול וחצץ. אם כן, איך מכינים יציקת בטון? מהו בכלל בטון? ולמה תוכלו להשתמש בו?

מחפשים שירותי ניסור בטון? ריכזנו עבורכם את קבלני הבטון המומלצים ביותר, כאלו שיודעים לשלב בין מקצועיות גבוהה, שירות אדיב ועמידה בתו האיכות הנוקשה של "המקצוענים", הזמינו את קבלני הבטון עכשיו:

מה זה בטון?

בטון הוא תערובת של חומרים, היוצרים בלילה סמיכה ונוזלית, המשמשת לבנייה. החומרים היוצרים את הבלילה הם מים, צמנט- – שהוא סוג של דבק, המגיע בצורת אבקה, חול וחצץ.

את כל החומרים, או את חלקם, ניתן לערבב ביחסים שונים, בהתאם לצורך, אך בכל מקרה, כשהתערובת מתייבשת היא הופכת מוצקה, קשה ועמידה בפני תנאי לחות, חום, קור ולחץ.

 

בטון משמש למטרות שונות, כאשר השימוש העיקרי שלו הוא בבנייה.

  • לצורך שימוש אפקטיבי בבטון לבנייה, מוסיפים ליציקה גם מוטות ברזל, שהופכים אותו לעמיד וחזק עוד יותר ומאפשרים שימוש בטוח ויציב גם במבני מגורים, גשרים ומבנים אחרים, שיש בהם צורך ביציבות, עמידות ובטיחות לטווח ארוך.
  • בטון יכול לשמש גם כחומר ציפוי, בדומה לטיח. במקרה הזה מערבבים את הבטון עם מים, סיד, חול ומלט ומקבלים תערובת בעלת עמידות נמוכה מאוד, מתאימה בעיקר לטיוח.
  • בטון ליצירה – לרוב משתמשים בתערובת הכבדה והעמידה יותר, מתאימה ליצירת כלים שונים באמצעות יציקה.

 

תערובת בטון ליציקה – המתכון

החומרים הדרושים:

  • מלט – חומר אבקתי המשווק בשקים וניתן לרכישה בכמויות שונות. צבע האבקה אפור, או לבן, היא דקה ועדינה ורצוי להשתמש במסכה כשעובדים איתה, כדי להימנע משאיפה של החומר.
  • חול – ניתן לרכוש חול מתאים בחנויות מתמחות לחומרי בניין, בתנאי שמדובר בחול נקי ומסונן ולא בחול שאספתם מהים, או מהגינה הציבורית.
  • חצץ – אפשר לרכוש סוגים שונים של חצץ, אבנים קטנטנות, עדינות ועגולות, או גסות וחדות, צבעוניות, או בעלות גוון אחיד. בכל מקרה, חצץ משמש ליציקות בטון כבדות, מאסיביות, שדורשות נפח ועמידות גבוהה. שימוש בחצץ עדין יכול להוסיף מימד דקורטיבי ליציקה ולכן כדאי לשקול את השימוש בו גם לצורך עבודות בטון דקורטיביות.
  • הוספה של חצץ ליציקת בטון דורשת ידע ומיומנות, כדי שלא תיצרו בטעות יציקה חלשה בגלל עודף חצץ בתערובת, או שימוש בסוג לא מתאים של חצץ.
  • מים – המרכיב החיוני, שמחבר את כל חומרי היציקה והופך אותם לדבק אפקטיבי וחזק.

 

הכנות מקדימות:

  • להכנת כמות גדולה של תערובת בטון, כדאי לשקול שימוש במערבל בטון, או כל כלי עבודה מקצועי אחר, שיסייע לכם להתמודד עם המסה הכבדה.
  • לצורך שימוש בכמות קטנה של תערובת בטון, תוכלו להסתפק בדלי סטנדרטי של 10 ליטר להכנת התערובת, או אפילו לערבב את החומרים על יריעת ניילון עבה, שתפרשו על הקרקע. רק חשוב לוודא שבמיכל, או על היריעה אין לכלוכים שיכולים להיכנס לתוך התערובת ולפגוע באיכות שלה.

 

יחסים וכמויות

היחסים בין החומרים השונים להכנת תערובת בטון הם פשוטים וקבועים למדי, אך משתנים מעט במקרה של שימושים שונים:

  1. חלק אחד מים, שני חלקים מלט, שלושה חלקים חול, (למשל חצי דלי מים, דלי שלם של מלט ודלי וחצי חול), תערובת כזאת תתאים במיוחד ליציקת צורות, או לאיטום סדקים למשל.
  2. חלק אחד מלט, שני חלקים חול, שלושה חלקים חצץ, שני חלקים מים – תערובת בטון כזאת מתאימה בעיקר לבניה, מפני שהיא מכילה חומרים קשים ועמידים יותר.
  • כדי להימנע מהכנת התערובת בעצמכם, או מטעויות בחישוב כמויות, תוכלו לקנות שקים מוכנים של תערובות בטון. אל התערובות המוכנות האלה תצטרכו להוסיף רק מים לפני שתוכלו להשתמש בהן. שקים אלה יתאימו לכם בעיקר אם אתם זקוקים לכמות קטנה של תערובת. אם אתם מכינים כמויות גדולות לצרכי בניה, כדאי שתקנו מחשבון ותכינו בעצמכם את התערובת.

 

אופן ההכנה:

  • ערבבו את כל החומרים היבשים בתוך המיכל, או על המשטח הנקי שהכנתם מראש
  • הוסיפו את המים בהדרגה 
  • ערבבו היטב ובדקו כל הזמן שלא נוצרים כיסי אוויר בתוך התערובת
  • אם התערובת נמצאת בתוך דלי, או מיכל קטן אחר, תוכלו לדפוק את המיכל בעדינות על הרצפה מספר פעמים כדי להיפטר מבועות האוויר.
  • בדקו שהתערובת נוחה לעבודה – לא סמיכה מדי ולא דלילה מדי.
  • לצורך בדיקה פשוטה של איכות התערובת, קחו מיכל קטן, למשל כוס חד פעמית. חוררו חור בתחתיתה, מלאו אותה בתערובת המוכנה וערבבו עם מקל קטן. אחר כך, הפכו את הכוס על הקרקע, או על משטח ישר והרימו, עד שכל החומר יצא ממנה. אם החומר שקע לגובה נמוך ממחצית הכוס, כנראה שאתם צריכים להוסיף מלט לתערובת.

 

לסיכום

הכנת תערובת בטון לשימוש בבנייה, ליצירה, או לשיפוצים, היא פעולה פשוטה למדי, שכדאי לרכוש מיומנות וניסיון מינימלי, כדי לבצע אותה כראוי.

שימוש בתערובת המוכנה, אם כי אינו מסובך במיוחד, דורש גם הוא רמה מסוימת של מיומנות לצורך יישום וביצוע איכותי ונכון של החומר.

אם יש לכם מעט ידע טכני, סבלנות וגישה יצירתית – תוכלו לעשות זאת בקלות בעצמכם, אבל אם אתם לא בטוחים – כדאי שתזמינו איש מקצוע, שיבטיח לכם ביצוע איכותי של המלאכה.

נווטו במאמר לפי נושאים